مدیر پایگاه داده شرکت هواپیمایی TECT Corp به شما می‌گوید چگونه یک مدیر DBA خبره شوید
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ تاریخ انتشار

پایگاه داده چیست؟

پایگاه‌های داده مجموعه‌ای از داده‌ها هستند و متخصصان فناوری اطلاعات که مسئول نظارت بر این منابع ارزشمند هستند، مدیران پایگاه داده (DBAs) نامیده می‌شوند. وظیفه این افراد این است که اطمینان حاصل کنند پایگاه داده‌ها به‌طور کارآمد کار می‌کنند و داده‌ها در دسترس کاربران قرار دارند و از دسترسی غیر مجاز در امان هستند. نقش DBAها ممکن است حوزه‌هایی مانند طراحی پایگاه داده، نصب و پیکربندی سیستم، برنامه‌ریزی ظرفیت، مهاجرت، نظارت بر عملکرد، امنیت، نگهداری و پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها را شامل شود. به گفته اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، سایر مسئولیت‌ها شامل پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها با هدف پیشگیری از بروز مشکل از دست دادن داده‌ها، شناسایی نیازهای کاربر برای ایجاد و مدیریت بهتر پایگاه‌های داده، اطمینان از عملکرد کارآمد و بدون خطا پایگاه داده، ایجاد و آزمایش تغییرات در پایگاه داده است. در بیشتر موارد مدیران پایگاه داده باید تغییراتی در ساختار ایجاد کنند، مجوزها را به‌روزرسانی کنند، به ادغام پایگاه‌های داده قدیمی در پایگاه های جدید بپردازند و در مجموع نگه‌داری کاملی از پایگاه داده داشته باشند. 

مدیران پایگاه داده چه تخصص‌هایی دارند؟

BLS می‌گوید افرادی که عهده‌دار این سمت هستند، DBAهای عمومی هستند و همه این وظایف را بر عهده می‌گیرند. با این‌حال، در برخی از شرکت‌ها این افراد ممکن است وظایف دیگری را عهده‌دار شوند. به‌طور معمول مدیران پایگاه داده دارای دو تخصص مهم هستند که شامل نظارت بر جنبه‌های فیزیکی و فنی پایگاه داده مانند نصب وصله‌ها و ارتقا نرم‌افزارهای سیستمی با هدف رفع اشکالات برنامه می‌شود و دومی، نظارت بر برنامه‌های کاربردی DBA است که از پایگاه داده‌ای که برای یک برنامه خاص یا مجموعه‌ای از برنامه‌ها مانند نرم‌افزار خدمات مشتری طراحی شده است پشتیبانی می‌کنند.

متخصصانی که به دنبال تصدی پست‌های DBA هستند در بسیاری از موارد باید دارای مهارت‌های گسترده‌ای باشند که ترکیبی از دانش تئوری و فنی را شامل می‌شود. با این‌حال، مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت در احراز این شغل می‌شود تجربه در مدیریت و نگه‌داری از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده، درک زبان پرس و جو ساختار یافته (SQL) و دانش عمومی در مورد معماری‌های محاسباتی توزیع شده، سیستم‌عامل‌ها و فناوری‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه است. 

بازار کار مدیران پایگاه داده به چه صورتی است؟

تقاضا برای DBA همچنان روبه‌افزایش است. موسسه BLS Employment Projections پیش‌بینی می‌کند که میزان استخدام مدیران پایگاه داده از سال 2019 تا 2029 10 درصد افزایش می‌یابد که سریع‌تر از میانگین همه مشاغل است. این موسسه می‌گوید: «افزایش اشتغال در این شغل به دلیل افزایش نیازهای اطلاعاتی شرکت‌ها در همه بخش‌های اقتصاد است. مدیران پایگاه داده برای سازماندهی داده‌ها و ارائه آن‌ها به ذینفعان در قالب یک مفهوم کاربرپسند مورد نیاز هستند.»

به گفته این دفتر، افزایش محبوبیت پایگاه داده به عنوان سرویس که به اشخاص ثالث اجازه می‌دهد مدیریت پایگاه داده را از طریق اینترنت انجام دهد‌، باعث افزایش اشتغال DBA در شرکت‌های ارائه‌دهنده رایانش ابری، میزبانی خدمات ابری و نمونه‌های مشابه شده است. به گفته BLS، حوزه کاری مدیران پایگاه داده محدود به شرکت‌های خاص نیست و این افراد در تیم‌های بازی‌ساز نیز نقش تاثیرگذاری دارند و به همین دلیل است که استودیوهای بازی‌ساز بزرگ به دنبال استخدام این متخصصان هستند. آمارها نشان می‌دهند میزان استفاده از خدمات ابری توسط مشاغل کوچک و متوسط که دارای بخش فناوری اطلاعات نیستند، باعث خواهد شد تا بازار کار مدیران پایگاه داده بازهم بهتر است قبل شود. 

چگونه به یک مدیر پایگاه داده تبدیل شویم؟

برای تبدیل شدن به DBA چه چیزی لازم است؟ برای آگاهی از این موضوع، ما با اشلی زایاس، مدیر پایگاه داده شرکت هواپیمایی و هوافضا TECT Corp گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. 

  • اگرچه زایاس در ابتدا به دنبال شغلی در زمینه مرتبط با فناوری اطلاعات نبود، اما مانند بسیاری دیگر از هم‌نسل‌های خود علاقه زیادی به فناوری اطلاعات داشت و تصمیم گرفت به دنبال علاقه خود برود. او می‌گوید: «در کودکی، من بازی‌های ویدئویی زیادی انجام دادم و برخی از ماکروها و محرک‌های رویدادی که برای بازی‌های آنلاین اولیه نیاز بود را کدنویسی می‌کردم، اگرچه در آن زمان نمی‌دانستم در حال انجام چه کاری هستم. مهم‌تری عاملی که باعث ایجاد انگیزه در من شد که این مسیر شغلی را دبنال کنم، شغلی بود که که قبل از دانشگاه در شرکتی به نام ChoicePoint داشتم. این شرکت بررسی سوابق اشتغال را انجام داد و بسیاری از شهرها در آن زمان قابلیت جستجوهای آنلاین نداشتند، بنابراین پیمانکاران سراسر کشور هر روز به‌طور دستی و شخصی جستجو می‌کردند. وظیفه من این بود که با پیمانکاران تماس بگیرم و سفارشاتی را که برجسته بوده یا مشتریان درخواست به‌روزرسانی آن‌ها را داشتند در اختیارشان قرار دهم. اما راهی برای مرتب کردن سفارشات توسط پیمانکار وجود نداشت و گاهی اوقات من چهار بار در روز با یک نفر تماس می‌گرفتم که خستگی را برای هر دو ما به همراه داشت.»
  • سرانجام زایاس توانست داده‌های سفارشات یک روزه را دریافت کرده و آن‌را به پلتفرمی وارد کند که از آن‌جا می‌توانست سفارشات مرتبط با پیمانکاران را گروه‌بندی کرده و اطلاعات را برای آن‌ها فکس کند. سپس پیمانکاران می‌توانستند زمان تخمین زده شده برای تکمیل بررسی‌های قبل را ارسال کنند. او می‌گوید: «کاری که انجام دادیم این بود که هر دو از خط‌مشی مشخص و یکسانی برای این‌کار استفاده می‌کردیم. این اولین تجربه من با SQL بود و تحت تأثیر قرار گرفتم که چقدر توانستم روند کار خود را بهبود ببخشم. این تجربه باعث شد تصمیم بگیرم که در حرفه خود روی داده‌ها و اتوماسیون تمرکز کنم.»
  • در سال 2010 زایاس مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه ایالتی جورجیا را با تخصص در پایگاه داده و سیستم‌های دانش بنیان دریافت کرد. او می‌گوید: «چند مرتبه تصمیم گرفتم به سراغ تحصیلات تکمیلی و عالی بروم و تقریباً با برنامه علوم داده در Northwestern این‌کار را انجام دادم، اما در نهایت به این نتیجه‌گیری رسیم که مدرک پیشرفته برای مسیر شغلی من ضروری نیست.»

سابقه کار

زایاس در دوران تحصیل در کالج به کار خود در ChoicePoint ادامه داد، سپس به کارآموزی در بخش IT منابع انسانی (HR) جورجیا اقیانوسیه منتقل شد.

زایاس می‌گوید:

  • «شغلی که به من محول شده بود در جورجیا پاسیفیک انجام دهم، پشتیبانی از برنامه زمان‌سنجی بود.»  او در این شرکت با یک برنامه‌نویس هوش تجاری (BI) ملاقات کرد که صرفاً کار پایگاه داده را انجام می‌داد و هر روز صبح برای وظایفی که برنامه‌نویس به او محول می‌کرد را انجام می‌داد. 
  • «من خیلی چیزها از او آموختم و تجربه عملی که از آن کارآموزی به دست آوردم در کار بعدی من بسیار کمک کرد، اگرچه این در واقع در پیدا کردن شغل پس از کالج هیچ کمکی نکرد. من فکر می‌کردم یک رزومه قوی دارم، اما پس از هزاران رد و عدم پاسخگویی به درخواست‌های شغلی، من از طریق دوستی که در کلاس رقص همدیگر را ملاقات کرده بودیم، کار بعدی خود در Integratec را به دست آوردم.» دوست او پستی را مشاهده کرده بود که زایاس در ارتباط با SQL در فیس بوک قرار داده بود را مشاهده کرده بود و شرکتی را سراغ داشت که به دنبال یک متخصص پایگاه داده بود.

Integratec Services، ارائه‌دهنده نرم‌افزار و خدماتی است که پیرامون سرمایه‌گذاری در املاک کار می‌کند. شرکتی که مالکیت آن‌را از شرکت نرم‌افزاری MRI خریداری کرده بود و در آن زمان حدود 50 کارمند داشت. تیم فناوری اطلاعات آن‌قدر کوچک بود که زایاس که به عنوان تحلیلگر پشتیبانی فنی استخدام شده بود از دسترسی کامل به همه چیز برخوردار شد و توانست در مورد جنبه‌های مختلف فناوری اطلاعات و توسعه و مدیریت پایگاه داده اطلاعات زیادی کسب کند. او موقعیت کم نظیر باعث شد تا زایاس به سرعت به سمت موقعیت‌هایی مثل تحلیل‌گر نرم‌افزار و تحلیل‌گر ارشد نرم‌افزار حرکت کند. 

پس از کار در این شرکت و قبول نقش‌های مختلف، زایاس شروع به دریافت ایمیل و تماس از نیروهای استخدام کننده کرد. به این ترتیب او موقعیت بعدی خود را در LOMA و مشاغل بعدی بدست آورد. در LOMA، انجمن بین‌المللی شرکت‌های بیمه و خدمات مالی، زایاس را به مدت دو سال به عنوان تحلیلگر سامانه‌ها و برنامه‌نویس استخدام کرد. در این موقعیت، زایاس اطلاعات زیادی در مورد ذخیره‌سازی داده‌ها آموخت و مهارت‌های خود را در SQL Server Integration Services (SSIS) بخشی از نرم‌افزار پایگاه داده Microsoft SQL Server که می‌تواند برای انجام طیف وسیعی از کارهای انتقال داده استفاده شود، تقویت کرد.

سپس، زایاس به عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت امنیت سایبری Leidos و سپس به عنوان مهندس ارشد داده در Hiscox USA یک شرکت بیمه‌گر مشغول به کار شد. در حالی که در لیدوس بود با او قرارداد بسته شد تا در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) کار کند و در مورد صنعت بهداشت عمومی اطلاعات کسب کند.

در فوریه 2020، زایاس به نقش فعلی خود به عنوان مدیر داده در TECT منتقل شد. موقعیت فعلی وی متمرکز بر ارائه بهترین شیوه‌ها و رویکردهای استاندارد به حوزه‌های مختلف کسب و کار است.

در هر یک از نقش‌های اخیر خود، زایاس تجربه عمیق‌تری با SSIS کسب کرد. SQL Server Reporting Services (SSRS) یک نرم‌افزار گزارش مبتنی بر سرور مایکروسافت است که شامل چند ابزار ذخیره‌سازی و آماده‌سازی گزارش‌های داده‌ای است. 

لحظات به یاد ماندنی

  • در یکی از تجربیاتش، هنگامی که ساعت 5 بعد از ظهر قصد ترک محل کار به قصد خانه را داشت، با یکی از همکاران وحشت‌زده خود روبرو شد که به او گفت که او تعدادی از داده‌های کسب‌وکار را به‌طور تصادفی حذف کرده است و نیاز فوری به زایاس دارد تا اقدام به بازگرداندن اطلاعات از طریق نسخه پشتیبان پایگاه داده کند. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم این یک نقطه عطفی در کار من است، زیرا فراز و نشیب‌های کار را برجسته می‌کند. گاهی اوقات شرایط غیر منتظره با فشار بالا وجود دارد، اما قادر به حل آن‌ها هستید. در این مورد من با اطلاعات مالی مشتریان روبرو بودم و توانستم با موفقیت داده‌ها را بازیابی کنم. البته شرکت برای انجام این‌کار پاداش خوبی به من داد.»

بزرگ‌ترین الهامات

  • همکار برنامه‌نویس در جورجیا اقیانوسیه الهام بخش زایاس در زمان کار در آن شرکت بود. علاوه بر این رویدادهای صنعت انجمن حرفه‌ای SQL Server (PASS) الهام‌بخش او در کارش بوده‌اند. او می‌گوید: «در دنیای خصوصی من از پدر، پدربزرگ و مادربزرگم تأثیر زیادی گرفته‌ام. پدرم صاحب مشاغل شخصی بود و محصولات خود را برای استفاده در خدمات عمومی از آن‌ها استفاده می‌شد که بسیار جالب بود و فکر می‌کنم به ایجاد روحیه خلاقانه کمک کرد که به‌طرز شگفت انگیزی برای حل مشکلات در حرفه من مفید بود.»

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

زایاس:

  • «من در دهه گذشته کمی کار کردم که باعث شد اطلاعات جالبی در ارتباط با دنیای صنعت، فناوری‌ها و ساختارهای مختلف شرکت‌ها به دست آوردم که بسیار مفید بود، اما هدف من در حال حاضر این است که پرش را متوقف کنم و بر ایجاد محیطی تا حد ممکن پایدار متمرکز باشم. محیطی که امکان استفاده از بهترین الگوهای تثبیت شده را به من بدهد و مجبور نباشم برای انجام برخی کارها از سبک‌های قدیمی استفاده کنم. بخش مورد علاقه من در حرفه من هنوز خودکارسازی و بهبود روند است و من سعی می‌کنم تا آن‌جایی که ممکن است روی این مدل پروژه‌ها کار کنم.» 

بهترین مشاوره شغلی یا زندگی دریافت شد

زایاس:

  • «شما می‌توانید هر کاری را انجام دهید. این توصیه توسط یکی از معلمان من در دبیرستان بود. این دیدگاه برای من جالب بود، زیرا در آن محیط همه بسیار منفی بودند و جالب بود که می‌شنیدند شخصی دارای نگرش مثبت غیر منتظره است. »

توصیه به دیگران که به دنبال راهی مشابه هستند

زایاس:

  • «توصیه من این است که با PASS مشارکت داشته باشید، به ویژه با افرادی که به دنبال کار با فناوری‌های مایکروسافت هستند در تعامل باشید. گروه‌های کاربری زیادی در اینترنت وجود دارند که به شما در حل مشکلات یا گام برداشتن در مسیرهای جذاب کمک می‌کنند. بهتر است اطلاعات خود در ارتباط با یک فناوری خاص را ارتقا دهید و به فکر یادگیری ابزارهایی باشید که در دنیای حرفه‌ای توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود. همچنین هم‌صحبتی با نیروهای استخدامی را فراموش نکنید. پیدا کردن اولین موقعیت شغلی کار سختی است.»

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg